amānitvam adambhitvam ahiṃsā kṣāntir ārjavam
ācāryopāsanaṃ śaucaṃ sthairyam ātma-vinigrahaḥ
indriyārtheṣu vairāgyam anahaṃ-kāra eva ca
janma-mṛtyu-jarā-vyādhi-duḥkha-doṣānudarśanam
asaktir anabhiṣvaṅgaḥ putra-dāra-gṛhādiṣu
nityaṃ ca sama-cittatvam iṣṭāniṣṭopapattiṣu
mayi cānanya-yogena bhaktir avyabhicāriṇī
vivikta-deśa-sevitvam aratir jana-saṃsadi
adhy-ātma-jñāna-nityatvaṃ tattva-jñānārtha-darśanam
etaj jñānam iti proktam ajñānaṃ yad ato ‘nyathā
amānitvam | – | a-mānitva abst. 1i.1 n. – brak dumy, brak arogancji (od: √ man – myśleć, wyobrażać sobie, mānin – wysoce myślący o sobie, dumny, arogancki); |
adambhitvam | – | a-dambhitva abst. 1i.1 n. – nieoszukiwanie, brak dwulicowości (od: √ dabh – krzywdzić, oszukiwać, dambhin – oszust, hipokryta); |
ahiṃsā | – | a-hiṃsā 1i.1 f. – zaniechanie przemocy, niekrzywdzenie (od: √ hiṃs – ranić, krzywdzić, zabijać); |
kṣāntiḥ | – | kṣānti 1i.1 f. – tolerancja, cierpliwość, pobłażliwość, wyrozumiałość (od: √ kṣam – wybaczać, tolerować); |
ārjavam | – | ārjava 1i.1 n. – prostolinijność, uczciwość, szczerość, bezpośredniość (od: √ arj – osiągać; ṛju – właściwy, uczciwy, szczery); |
ācāryopāsanam | – | ācārya-upāsana 1i.1 n. ; TP : ācāryāṇām upāsanam iti – czczenie nauczycieli (od: ā- √ car – zbliżać się do; ācāra – właściwe zachowanie, ācārya – nauczyciel; upa- √ ās –oddawać cześć, wielbić, upāsana – wielbienie, oddawanie czci); |
śaucam | – | śauca 1i.1 n. – czystość (od: √ śuc – jaśnieć, być mokrym, śuci – czysty); |
sthairyam | – | sthairya 1i.1 n. – stałość (od: √ sthā – stać, sthira – twardy, solidny, stały); |
ātma-vinigrahaḥ | – | ātma-vinigraha 1i.1 m. ; TP : ātmano vinigraha iti – okiełznanie jaźni (od: ātman – jaźń; ni- √ grah – zatrzymywać, ściągać, kontrolować, nigraha – powstrzymywanie, powściąganie); |
*****
indriyārtheṣu | – | indriya-artha 7i.3 m. ; TP : indriyāṇām artheṣv iti – w celach zmysłów (od: √ ind – posiadać moc, indriya – zmysły; √ arth – pragnąć, chcieć zdobyć, artha – cel, zamiar, motyw, użycie, rzecz, obiekt, bogactwo, posiadłości); |
vairāgyam | – | vai-rāgya 1i.1 m. – wolność od namiętności, awersja, ascetyzm (od: vi- √ rañj – pozbawiać koloru, zmieniać uczucie, stawać się obojętnym, rāga – kolor, namiętności, podniecenie, miłość, piękno); |
anahaṃ-kāraḥ | – | an-ahaṃ-kāra 1i.1 m. – brak egotyzmu (od: aham – ja; √ kṛ – robić, kāra – twórca; ahaṃ-kāra – egotyzm, ego, samolubność, duma); |
eva | – | av. – z pewnością, właśnie, dokładnie, jedynie; |
ca | – | av. – i; |
janma-mṛtyu-jarā-vyādhi-duḥkha-doṣānudarśanam | – | janma-mṛtyu-jarā-vyādhi-duḥkha-doṣa-anudarśana 1i.1 n. ; DV / TP : janmasu ca mṛtyuṣu ca jarāsu ca vyādhiṣu ca duḥkhasya doṣasya ca anudarśanam iti – dostrzeganie cierpienia i zła w narodzinach, śmierci, starości i chorobach (od: √ jan – rodzić, janman – narodziny; √ mṛ – umierać, mṛtyu – śmierć; √ jṝ – starzeć się, niszczeć, jarā – starość; √ vyadh – przeszywać, uderzać , vyādhi – choroba; kha – zagłębienie, otwór, piasta; dur / dus – prefiks: trudny, zły, twardy; duḥ-kha – ból, cierpienie; dosłownie: dobre i złe zagłębienie [przez które przechodzi oś rydwanu], stąd poruszanie się z oporem; √ duṣ – stawać się zły, psuć się, ginąć, doṣa – błąd, wada, przewina; anu- √ dṛś – rozważać, dostrzegać, przewidywać, anu-darśana – widzenie, utrzymywanie w myślach); |
*****
asaktiḥ | – | a-sakti 1i.1 f. – nieprzywiązanie, nielgnięcie (od: √ sañj – polegać na, być przymocowanym do, obejmować); |
anabhiṣvaṅgaḥ | – | an-abhiṣvaṅga 1i.1 m. – brak silnego uczucia (od: √ svaṅg – poruszać się; abhiṣvaṅga – intensywne przywiązanie, mocna sympatia, afekt – wymaga locativusu); |
putra-dāra-gṛhādiṣu | – | putra-dāra-gṛha-ādi 7i.3 n. ; DV : putreṣu ca dāreṣu ca gṛheṣu ca ādiṣv ceti – w stosunku do synów, żon, domostw i innych (od: √ puṣ – rozkwitać, putra – dziecko, potomek, tradycyjnie: pu-tra – ratujący od piekła; √ dṝ – rozdzielać, dāra – żona; √ grah – chwytać, gṛha – dom, posiadłość; ādi – początek, powstanie, na końcu wyrazów: poczynając od, itd.); |
nityam | – | nitya 1i.1 n. – wieczne (od: nitya – nieustanny, wieczny); lub av. – stale, regularnie (od: nitya – wieczny, stały); |
ca | – | av. – i; |
sama-cittatvam | – | sama-citta-tva abst. 1i.1 n. – jednaka świadomość (od: sama – równość, płaskość, jednakowość; √ cit – myśleć, poznawać, PP citta – pomyślany; myśl, umysł, serce, świadomość); |
iṣṭāniṣṭopapattiṣu | – | iṣṭa-an-iṣṭa-upapatti 7i.3 f. ; DV / KD : iṣṭāsu cāniṣṭāsu copapattiṣv iti – w chcianych i niechcianych wydarzeniach (od: √ iṣ – pragnąć lub √ yaj – poświęcać, składać w ofierze, czcić, PP iṣṭa – upragniony lub uwielbiony; upa- √ pat – podlatywać blisko, spieszyć się do, upapatti – wydarzenie, zdarzenie); |
*****
mayi | – | asmat sn. 7i.1 – we mnie; |
ca | – | av. – i; |
ananya-yogena | – | an-anya-yoga 3i.1 m. ; KD : ananyena yogena iti – przez jogę nieoddaną niczemu innemu (od: anya – inny, ananya – nieinny, wyłączny, jedyny, niemający innego, nieoddany niczemu innemu; √ yuj – zaprzęgać, łączyć, yoga – przyłączanie, zysk, zaprzęgnięcie, zastosowanie, metoda, środki, jedna ze szkół filozofii indyjskiej); |
bhaktiḥ | – | bhakti 1i.1 f. – miłość, uwielbienie (od: √ bhaj – dzielić, dostarczać, radować się, oddawać cześć, bhakta – rozdany, rozdzielony, kochany; czciciel, wielbiciel, miłośnik, kochający, oddany); |
avyabhicāriṇī | – | a-vyabhicāriṇī 1i.1 f. – nie niewierna, oddana (od: vi-abhi-√car – działać nieprzyjaźnie, obrażać, vyabhicārin – działający niewłaściwie, vyabhicāriṇī – niewierna, wszetecznica); |
vivikta-deśa-sevitvam | – | vivikta-deśa-sevitva 1i.1 n. ; TP : viviktasya deśasya sevitvam iti – zamieszkiwanie w ustronnym miejscu (od: √ vic – oddzielać, PP vivikta – oddzielony, odseparowany, samotny; √ diś – pokazywać, deśa – miejsce, kraj; √ sev – służyć, abst. sevitva – szukanie, uciekanie się do, honorowanie, zamieszkiwanie); |
aratiḥ | – | a-rati 1i.1 f. – nierozkoszowanie się (od: √ ram – radować się, bawić się – czym? wymaga lokativusu, rati – przyjemność, rozkosz – często seksualna); |
jana-saṃsadi | – | jana-saṃsad 7i.1 f. ; TP : janānām saṃsadīti – w zgromadzeniach ludzi (od: √ jan – rodzić, stwarzać, jana – stworzenie, rasa; sam- √ sad – siadać razem, saṃsat – zgromadzenie, zebranie, spotkanie); |
*****
adhy-ātma-jñāna-nityatvam | – | adhy-ātma-jñāna-nityatva abst. 1i.1 n. ; TP : adhyātmano jñānasya nityatvam iti – trwanie w wiedzy o nadjaźni (od: adhi – ponad; ātman – jaźń; adhy-ātma – własny, Najwyższy Duch, Nadjaźń; √ jñā – wiedzieć, rozumieć, jñāna – wiedza, mądrość, inteligencja; nitya – wieczny, stały, abst. nityatva – ciągłość, trwałość); |
tattva-jñānārtha-darśanam | – | tattva-jñāna-artha-darśana 1i.1 n. ; TP : tattvasya jñānasya arthasya darśanam iti – widzenie znaczenia wiedzy o prawdzie (od: tat – to, abst. tat-tva – tość, prawda, realność; √ jñā – wiedzieć, rozumieć, jñāna – wiedza, mądrość, inteligencja; √ arth – pragnąć, chcieć zdobyć, artha – cel, zamiar, korzyść, motyw, użycie, rzecz, obiekt, bogactwo, posiadłości; √ dṛś – dostrzegać, widzieć, darśana – widzenie, dostrzeganie); |
etat | – | etat sn. 1i.1 n. – to; |
jñānam | – | jñāna 1i.1 n. – wiedza, mądrość, inteligencja (od: √ jñā – wiedzieć, rozumieć); |
iti | – | av. – tak (zaznacza koniec wypowiedzi); |
proktam | – | prokta (pra- √ vac – mówić) PP 1i.1 n. – powiedziane, nazwane; |
ajñānam | – | a-jñāna 1i.1 n. – niewiedza, głupota (od: √ jñā – wiedzieć, rozumieć); |
yat | – | yat sn. 2i.1 n. – co; yat sn. 1i.1 n. – który; |
ataḥ | – | av. – stąd, odtąd (ablativus nieodmienny zakończony na -tas); |
anyathā | – | av. – w innym wypadku, w przeciwnym razie (od: anya – inny); |
Trzecia pada BhG 13.8 jest prawie taka sama jak trzecia pada BhG 14.20;
asaktir → aśaktir / āsaktir / anaktir (brak mocy / uwielbienie / nie noc);
adhy-ātma-jñāna-nityatvaṃ → adhy-ātma-jñāna-niṣṭhatvaṃ / adhy-ātma-dhyāna-nityatvaṃ (stałość w wiedzy o nadjaźni / trwanie w rozmyślaniu o nadjaźni);
tattva-jñānārtha-darśanaṃ → tattva-jñānārtha-ciṃtanam (rozmyślanie o znaczeniu wiedzy o prawdzie);
yad ato → yat tato / yad ito (co od tego…);